dag 24-25-26 Matemwe - Reisverslag uit Matemwe, Tanzania van Hanneke Berg - WaarBenJij.nu dag 24-25-26 Matemwe - Reisverslag uit Matemwe, Tanzania van Hanneke Berg - WaarBenJij.nu

dag 24-25-26 Matemwe

Door: Hanneke

Blijf op de hoogte en volg Hanneke

06 Augustus 2018 | Tanzania, Matemwe

Dag 24:
We gaan 1 duik maken vandaag en 1 keer snorkelen. Om 9.15 uur werden we opgehaald en naar de duikschool gebracht. Daana met een bus 20 minuten rijden want het was eb en dus kunnen we niet met de boot voor de duikschool (duikschool ligt aan het strand). Terug zijn we wel met de boot gegaan.
Eerste duik: kids zijn met een touw naar beneden gegaan en moesten op het zand op je knieen gaan zitten (ongeveer 3 meter diep). Mees was al beneden maar kreeg last van zijn ogen (het masker wordt schoongemaakt met zeepsop). Dus weer naar boven en daarna lukte het hem niet meer om naar beneden te gaan. Erg jammer!! De rest heeft wel een duik gemaakt. Veel grote scholen met vis. Koraalduivel (lionfish), murenen en heel veel kleine visjes gezien. Mooie duik. Terug op de boot vertelde Mees dat hij gezwommen had met dolfijnen. De kapitein had Mees meegenomen (ze hebben een kleinere boot achter de boot hangen) en zo heeft hij in zijn eentje gezwommen met wel 15 dolfijnen. Het was er ook niet zo diep met een zandondergrond dus hij heeft ze heel goed gezien. Wij gevraagd of de dolfijnen er nog waren en of we er ook naar toe konden gaan. Dat hebben we gedaan en wij hebben ook een paar keer me dolfijnen gezwommen. Nu met een rustige zee en maar twee bootjes was het allemaal erg relaxt en super mooi. Er zat een hele grote groep met een aantal kleintjes. Ze zwemmen onder je door en komen daarna weer boven. Als je geluk hebt komen ze boven water precies waar jij zwemt. Dit geluk hebben we allemaal gehad. Onze dag kan niet meer stuk!
In de middag hebben we nog gesnorkeld. Was leuk maar niets speciaal. We waren rond 16.00 uur weer terug in ons huisje. Nog lekker even zwemmen en relaxen.

Dag 25:
Dit keer vertrekken we vroeg (ligt aan de getijden) en worden we om 6.50 uur opgehaald. Vroeg ontbijtje dus met toast en fried egg (one site) voor Mees, toast en worstjes voor Tijn en Koen, een geklutst ei met kaas voor Roos en Pleun en ik eet toast met jam of hagelslag. Dit keer vertrekken we wel met de boot vanuit de duikschool en zaten we rond 7.45 uur op het water. De eerste duik was ook met een zandbodem en daarna een rif. Koen en ik gingen iets dieper en langer. Mooie duik met veel naaktslakken, veel vis (trigger vis), murene, rog (blauwe stippen), shrimp etc. Mooie duik. Het is Mees helaas niet gelukt om beneden te komen. Hij is gaan snorkelen met een begeleider.
Daarna even pauze met iets lekkers en de dolfijnen kwamen onze richting uit. Dus de kapitein gevraagd of hij ons naar de dolfijnen wil brengen. Dat heeft hij gedaan en we hebben 3 keer met dolfijnen gezwommen. De ene keer zwemmen ze alleen maar onder je door en de andere keer zit je er midden in. Zoooo fantastisch. Tijn had helemaal geluk want die zat een keer helemaal in een grote groep dolfijnen, met kleintjes erbij die een beetje met hem speelde. Hij vond het helemaal te gek.
De tweede duik hebben we (op ons verzoek) gemaakt in de zeepaarden tuin. Er stond best sterke stroming en het zicht was maar 10 meter. Mees ging snorkelen (en kwam weer dolfijnen tegen). Ze noemen Mees de dolphin boy! Wij hebben gelukkig een zeepaardje gevonden en hebben het heel erg goed kunnen zien omdat we erbij konden gaan zitten/liggen. Er was veel zand maar er waren ook rotsformaties met heel veel visjes (kleine visjes in anemoon), murene, kingfish, krabbetjes en mooie anemonen. Super mooie duik.

Dag 26:
Onze laatste dag op Zanzibar. We hebben besloten om toch nog een dag te gaan duiken (Tijn, Roos, Koen en ik) en Pleun en Mees gaan snorkelen. Dus om 6.30 uur opstaan en om 7 uur aan het ontbijt. Van te voren het restaurant ingelicht want anders is het ontbijt niet op tijd klaar. De avond van te voren hebben we al doorgegeven wat we willen eten. Het gewoonlijke recept (zie eerder verslag) en allemaal een pannenkoek om mee te nemen op de boot. Om 7.15 uur is het ontbijt klaar dus dat wordt snel eten want we worden om 7.30 uur opgehaald! Het duurt elke keer lang maar de kok kan maar een tafel tegelijk aan. Uiteindelijk krijgen we allemaal ons ontbijt en allemaal een extra bord met 3 pannenkoeken, 18 pannenkoeken bakken kost ook wel tijd (we hebben ze meegenomen voor op de boot). Daarna naar de duikschool, spullen pakken en op de boot. We hebben onze eigen boot vandaag met 7 man begeleiding. 3 Voor het varen, helpen klaarzetten en aanpakken als we klaar zijn met duiken en 1 begeleider (Eva) voor Pleun en Mees en 3 begeleiders (Raquelle, Antonie en Lion, stagiaire uit Nederland) om mee te gaan duiken. Wij gaan met Raquelle mee en Roos en Tijn met Antonie en Lion. Petje af voor deze duikschool (Scubafish). Alles is tot in de puntjes voorbereid, ze zetten alles voor je klaar, je hoeft niet zelf te sjouwen en na de eerste duik staat er iets lekkers klaar (fruit en hartig). Tussendoor, als er dolfijnen gespot worden, brengen je ze ernaar toe met het kleine bootje, zodat je er tussen kunt zwemmen. De begeleiding is super en iedereen is erg aardig. Vandaag hebben Koen en ik een schildpad gezien bij de eerste duik (op 20 m), Roos en Tijn mochten maar 12 meter diep. Ook erg veel vis bij de eerste duik. De tweede duik viel een beetje tegen maar we hebben wel met z’n alle gedoken en dat was ook erg leuk. Tijn heeft een koraalduivel en murene gespot en aan kunnen wijzen voor iedereen. Ook hebben we een rog (blauwe stippen) gezien en een bladvis (leavefish). Tijn en Roos hebben het duiken al aardig onder de knie. Handen op de buik en relaxt overal naar kijken. Super knap van ze. Pleun had te veel last van haar oren dus die is met Mees gaan snorkelen. Zij hebben ook veel gezien zoals steenvissen, murene, koraalduivels, zeeslang etc.. Vandaag helaas geen dolfijnen! Om 12.30 uur waren we weer op het droge maar moesten we nog met de bus naar de duikschool gebracht worden (over een erg bobbelig pad). Het verschil tussen eb en voed is namelijk zo groot dat je alleen bij de duikschool weg kunt varen maar niet terug kunt komen. Is de bus is duidelijk te zien hoe de plaatselijke bevolking woont. Aan de ene kant de muur van alle resorts en aan de andere kant de kleine huisjes van de inwoners. Het verschil is best wel groot. Petra (van de duikschool) verteld dat Zanzibar relatief een rijk eiland is dankzij het toerisme. Niemand heeft honger en er is altijd wel iemand in de familie die in het toerisme werkt en zo voor de andere kan zorgen. Omdat het erg islamitisch is zijn er hele grote gezinnen en zijn er veel meer mensen dan dat er banen zijn. Je ziet dan ook vaak mensen hangen of bij de resorts en duikschool zijn er veel mensen bezig met werk wat bij ons door de helft gedaan kan worden.
Smiddags nog lekker gezwommen en geluncht (kip en vis vingers) en een boekje gelezen. Als de zon weg is wordt het bes wel fris want er staat een pittig windje.