dag 14: Lake Manyara - Reisverslag uit Mto wa Mbu, Tanzania van Hanneke Berg - WaarBenJij.nu dag 14: Lake Manyara - Reisverslag uit Mto wa Mbu, Tanzania van Hanneke Berg - WaarBenJij.nu

dag 14: Lake Manyara

Door: Hanneke

Blijf op de hoogte en volg Hanneke

20 Juli 2018 | Tanzania, Mto wa Mbu

Dag 14, donderdag 19 juli:
Vandaag gaan we onze laatste gamedrive maken in Lake Manyara National park. We vertrekken om 8.30 uur en het is een half uurtje rijden naar het park. Onderweg worden we aangehouden door de verkeerspolitie (er zijn erg vaak controles, meestal mogen we doorrijden maar nu dus niet). Het is duidelijk dat de politie een bon uit wil schrijven dus hij zoekt net zolang totdat hij iets gevonden heeft. De rechter voorband was verder afgesleten dan de linker dus een boete. David (onze chauffeur) kon praten als brugman maar de bekeuring kwam toch. Na een half uur oponthoud konden we eindelijk door rijden naar het park. Het park staat bekend om zijn boom klimmende leeuwen en grote groepen olifanten. We hebben inderdaad een aantal olifanten (van dichtbij) gezien maar zeker niet zoveel als in Tarangire. Na goed zoeken hebben we ook twee leeuwen in bomen gevonden. Ze waren erg goed verstopt tussen de takken/wortels van een Rhino rib tree. Voor de rest is het vooral een mooi park om vogels te zien. We hebben twee (mannetje en vrouwtje) silvery cheeked hornbills gezien en veel andere vogels. We zijn ook door het moeras gereden waar erg veel water in stond. We hadden geluk want de weg was eigenlijk niet open maar wij mochten proberen of de jeep over de (onderwater gelopen) wegen kon rijden want ze waren extra grind aan het storten. Leuke vogels gezien waaronder een malachite kingfisher (ijsvogeltje) en de nijlpaarden bij de hippopool. In het park ook nog aapjes, 1 giraffe, gnoes en een aantal zebra’s gezien maar niet in de aantallen die we al eerder gezien hebben. We zijn ondertussen natuurlijk al heel erg verwend. Het is beter om dit park in het begin van de safari te doen want dan is alles wat je voor de eerste keer ziet geweldig. Het was toch een leuke gamedrive, het blijft altijd leuk om wild te zien. Om 13.00 uur waren we weer terug in onze lodge en daar hebben we afscheid van David genomen. Ik denk dat David de beste chauffeur/gids is die je maar kunt wensen. Hij was altijd heel erg geduldig en vriendelijk en een wandelende encyclopedie. Hij wist de namen van alle dieren (zelfs alle vogels) en heeft ons heel veel informatie gegeven over het land (geografisch), de mensen en de gewoontes. Hij wist ook al het wild te vinden, vaak al veel eerder dan wij. Ook is hij een goede chauffeur want de wegen in de parken zijn echt heel erg slecht met diepe kuilen en grote rotsen. We hebben al heel wat auto’s met pech zien staan maar daar waren wij niet bij! Ook heeft hij af en toe de regels (op de paden blijven) niet zo nauw genomen en heeft hij ons oog in oog doen staan met de leeuwen. Dat was een onvergetelijke ervaring net zoals de vele olifanten in Tarangire die zo dicht rond de auto liepen dat je ze kon aanraken. Met heel erg veel plezier kijken we allemaal terug op deze safari. We blijven nog een dag in Burudike lodge omdat onze vlucht pas op zaterdagmiddag vertrekt. Morgen rijden we met een taxi naar Arusha (Outpost Lodge) en zaterdag om 17.10 uur vliegen we naar Zanzibar. Maar eerst gaan we lunchen en vanmiddag nog kanoën op Lake Manyara. In het restaurant van de lodge hebben we heerlijk geluncht. Na 13 dagen tussen de middag een lunch box gehad te hebben waren we erg blij met deze lunch. We mochten zelf aangeven wat we wilde eten dus iedereen had een lekker eitje, omelet, pannenkoeken of toast met worst. De obers in het restaurant waren super aardig en wilde na afloop nog met ons allemaal op de foto!! Om 15.00 uur zijn we gaan kanoën en hadden we afgesproken met iemand van de lodge (hij ging met ons mee). We liepen naar het meer (20 minuten lopen achter de camping) en daar aangekomen waren we enigszins teleurgesteld. Het kanoën was met twee vissersboten waarvan er water stond in een van de twee. We hadden echter de prijs al goed naar beneden weten te praten en zijn toch mee gegaan met de vissers die de boten voor ons voortduwde met een stok. Het meer was namelijk niet zo diep en je moest precies weten waar je moest varen omdat je anders vast kwam te zitten. We hebben veel pelikanen, flamingo’s, ibissen en ooienvaars gezien en hebben ook nog even op een eilandje in het meer gelopen. Het was zeker de moeite waard en een leuke afsluiting van de dag. Daarna naar huis douchen want we zaten lekker onder de modder (onze voeten) want de laatste 5 meter moest je lopend afleggen omdat het te ondiep was. Het water van de douche was niet al te warm maar goed te doen. Ons huisje was verder super met 3 slaapkamers en twee badkamers. Het enige nadeel was dat ze elke avond je slaapkamer komen bespuiten met insectenspray (als jij in het restaurant aan het eten bent) om zeker te weten dat er geen muggen meer zijn. Dat spul stinkt ontzettend en bij de tweede avond hebben we doorgegeven dat dit niet meer nodig is. We hebben namelijk helemaal geen last van muggen gehad. Om 19.30 uur naar het restaurant om te eten (buffet). Het restaurant was heel erg mooi. Ze hebben het gebouwd rondom een baobab boom met een doorsnede van 25 meter. Ze denken dat de boom tussen de 600 en 1000 jaar oud is. Ze weten het niet zeker omdat de baobab boom geen jaarringen heeft. Morgen lekker uitslapen en om 11 uur richting Arusha.

• 20 Juli 2018 - 16:33

Annelies:

Geweldig verhaal Han en heel leuk om te lezen!!